Missä suunnassa isot mustat suset asuu?

(arkisto julkaistu 2015)
Mitä ajattelin tänään? -kysymykseen vastausta pyytävät päivittäin monenmoiset somesovellukset. 
Kuitenkaan se, mitä me ajattelimme tänään, ei ole läheskään yhtä mielenkiintoista kuin se, mitä lapsemme tänään ajattelivat. Omat, varhaiskeski-iän kangistamat aatoksemme näet kulkevat aina vaan rutiininomaisempia, verrattain pitkästyttäviä ratojaan – Riittääkö kirjopyykkiaine seuraavaan koneelliseen? Lienevätköhän lähi-Lidlin krakovanmakkarat vielä alessa? Millähän tekosyyllä sitä lintsaisi taas tämän illan zumbasta?
Sen sijaan lapsosten päässä tuntuu liikkuvan vielä ilahduttavan – ellei jopa häkellyttävän – tuoreita ajatuskulkuja. Siksipä, hyvä lukija, haluamme mieluummin kertoa Teille mitä lastemme (3 – 9v) päissä on viime aikoina pyörinyt.
Näissä arkisissa ajatusrakennelmissa ei rajoja tunneta vaan liikutaan luontevasti uskontieteiden peruskysymysten, metafysiikan, ornitologian ja yleisen eläinfysiologian tai vaikkapa morfofonologisten pohdintojen monivivahteisessa maastossa. Sivuaapa muutama aatos filosofian ikuisuuskysymystä väkivallan oikeutuksesta:
– Äiti mä en usko enää joulupukkiin. Se tulee kummiskin vaan jostain valtion virastosta. Te vaan iskän kanssa tuotte ne lahjat. Ja äiti, mä kerron huomenna kaikille, mä kerron huomenna koulussa aivan kaikille, Henna-opellekin, että joulupukkia EI OLE OLEMASSA. – Mutta äiti, nyt kerrot mitä ne tontut sitten oikein on? Mistä ne sitten tulee jos joulupukkia ei kerran ole olemassa? Ja miksi, minkä takia ne sitten kävelee tuolla pihoilla ja tarkkailee lapsia, että onko ne kilttejä. Miksi ne tontut tulee tänne pihoille, jos kerran joulupukkia ei ole olemassa – äiti kerro nyt, mitä ne tontut oikeen on?
– Äiti äiti äiti, kumpaa ottaisit mieluummin 50 metriä. Äiti kumpaa ottaisit mieluummin, 50 metriä lakua vai 50 metriä sukulakua?
– Äiti, näin pahaa unta suseista, suset kiemurtelee päällä. Missä suunnassa isot mustat suset asuu?
– Äiti miksi se kananpoika on tipU, miksei se ole tipÄ?
– Pikkuveli: Kumpi on pahempi kotka, pöllö vai kotka? Isoveli: Pöllö tietysti, etkö sä sitä tiedä? Pikkuveli: No joo, tietty
– Äiti kysyy: Mitä toi tappelu oikein oli? Isoveli: No se oli vaan välienselvittely. Se oli pikkuveljen syy. Se vaan on niin väkivaltainen. Sillä ei ole muuta keinoa. Että mun on vaan sopeuduttava. Ja mä aina sitten vaan muka nauran vaikka mua sattuu aivan sairaasti.
– Isoveli: No nyt siinä avaruusohjelmassa selvisi ettei mitään jumalaa ole. Hää hää äiti, mitään jumalaa ei ole.  Siitäs sait! Pikkuveli: Mitä? Äiti onko jumala siis ihminen ja onko se siis naku? Kun Matti, siis se mun paras kaveri, oli eilen nähnyt enkelin nakuna vessanpöntöllä. Se istui siinä nakuna ja nauroi, niin mä kysyin Matilta, onko jumala kanssa naku.
– Etkö sä äiti ymmärrä, että ankeriaalla on aivan sai-raan iso sydän. Ainakin kahden nyrkin kokonen. Äiti mä tiedän, että ruotsalaisella ankeriaalla on niin iso sydän, kun mä olen nähnyt sen. Mä olen nähnyt sen Ruotsissa kun ne ruotsalaiset sedät repi sen ankeriaan sydäntä irti. 
– Äiti, onko kissalla sydäntä? – Ai on. No OK, hyvää yötä.

Kommentit