Onnea vastasyntyneelle (NOT!)
Mistä vauvat oikeastaan syntyvät tähän maailmaan? Siittiöistä ja
munasoluistako? DNA:n monistumisesta ja ribonukleotidihappoketjun
kahdentumisesta? Entä minkä takia? Jatkaakseen sukua ja kantaakseen geenejään
sukupolvelta toiselle? Tai oppiakseen ahkeriksi kuluttajakansalaisiksi ja
lisätäkseen kansantalouden ostovoimaa?
Meillä materialistisessa lännessä keskitytään varsin vahvasti
aineelliseen olemuspuoleemme, ja on helppo unohtaa ihmisen olemus
henkiolentona. Vauvaa odottaessa on monen mielestä mielekkäämpää miettiä
sellaisia kysymyksiä kuin lastenhuoneen tapettikuoseja – pastellisena vai
sittenkin pikkuautoprintillä? Ottaisiko rattaisiin kääntyvät etupyörät vai
sittenkin ne kookkaammat maastorenkaat? Tai miten se viimeisimmän Stokke-Steps
-tuolin hankinta – uutena vai sittenkin Huutonetistä? Harvalle tulee
mieleen pysähtyä edes hetkeksi pohtimaan asiaa hieman laajemmassa mittakaavassa, tai jopa
aivan ”outside the
box” – kuten seuraavassa on tarkoitus tehdä:
Arvoisa lukija, hyvä vauvan vanhempi, on tullut aika uhrata
muutama ajatus sille miksi oikeastaan synnymme tähän maailmaan ja mitä
ennen syntymää tapahtuu.
Syntymän ihme – vai kirous?
Meidän länsimaisten vanhempien näkökulmasta on suurin
mahdollinen ilo, kun vauva syntyy maailmaan. Uusi perhe hukutetaan
onnentoivotuksiin ja lahjoihin: tuoreen vanhempien ilo ja liikutus on
mittaamaton. Mutta miten asian kokee itse syntyjä, vauva?
Onko kukaan koskaan pohtinut, millaista on pulpahtaa taivasmaailmojen ja kohdun
lämpimänhellästä syleilystä kylmään, pahaan maailmaamme ja aloittaa maallisten
vitsauksien täyttämä vaellus kohti lopullista, kauhistuttavaa kuolemaa?
Koska emme luonnollisesti pääse tiedustelemaan asiaa vauvoilta
itseltään suoraan, on syytä turvautua buddhalaiseen oppiin, joka tarjoaa erään,
varsin ennakkoluulottoman ja monelle ennenkuulumattoman näkökulman
aiheeseen.
Buddhalaisuudessa syntymästä ajatellaan juuri päinvastoin kuin
meillä. Syntymä mielletään jopa kirouksena, harhojen ja vaivojen täyttämän
jälleensyntymäkierron jatkumisena, sielunkehityksen täydellisenä
epäonnistumisena, likaisena lankeamisena maallisen materian maailmaan!
Buddhalaisuuden mukaan synnymme tähän maailmaan vain ja ainoastaan siksi, että
emme ole oppineet tarpeeksi edellisistä elämänläksyistä, emmekä täten
onnistuneet hyvittämään karmaamme ja ymmärtämään tosiolevaisen tosiluonnetta.
Kuinka sulkea syntymisen ovi
Buddhalaisuuden mukaan ihmisen korkein ja ainoa tavoite on
vapautua jälleensyntymien syklistä. Täten ihmisiä yritetään kaikin tavoin
auttaa löytämään henkistä viisautta ja voimaa ylittää uudelleensyntymän
alhainen houkutus tuonpuoleisessa oleskellessaan. Buddhan opetukset
varoittavat hengen maailmassa oleilevaa sielua suuresta vaarasta rynnätä oman
kiihkeän jälleensyntymishalunsa takia mihin tahansa maalliseen paikkaan.
Oppi kertoo: ”Alat enemmän ja enemmän
kaivata aineellisen ruumiin tukea ja etsiä mahdollisesti vapaana olevaa kohtua
syntyäksesi siitä. Erilaisia varoitusmerkkejä alkaa nousta esiin. Jos osaat
tunnistaa ne, voit välttyä uudelleensyntymältä. Muuten tunnet vastustamatonta
vetoa uudelleensyntymään, ja takaisin on erittäin vaikeaa kääntyä.
Tulet lopulta karman tuulen ajamana paikkaan, jossa tulevat
vanhempasi ovat rakastelemassa. Kun näet heidät, tunteesi vetävät sinua heidän
puoleensa.
Näet tulevan isäsi ja äitisi yhtyvän, mielesi tuntee
vastustamatonta paloa mennä siemenenä äitisi kohdun sisään. Tunnet uutta
syntymää kohtaan vetoa ’yhtä vastustamattomasti kuin lintu narrataan häkkiin,
kuiva ruoho syttyy tuleen tai avuton eläin uppoaa suohon.’ ”
Perinteessä jaetaan konkreettisia neuvoja, kuinka ”sulkea
syntymisen ovi”. Paras tapa välttyä uudelleensyntymältä on hylätä sellaiset
tunteet kuin halu, viha ja kateus. Syntymän pirullisen harhauttava ovi pysyy
myös visusti kiinni, mikäli henkilö pystyy jättämään mielensä todelliseen,
tyhjään luontoonsa: ”Kun annat mielesi olla tyhjä, irtonainen, avoin
ja rento, voit olla varma, että ovi kaikkiin syntymiin pysyy varmasti kiinni.” oppi
ohjeistaa.
Selitys koliikille?
Hyvä lukija, myös tällä tavoin voi syntymän ”ihmeen” tulkita.
Näiden tietojen valossa saatat luoda vastasyntyneisiin jatkossa hieman
erilaisen katseen. Onko sittenkään paikallaan rynnätä synnytyssairaalaan
riemukkaan ilmapallokukkaislähetyksen kera ja hukuttaa uusi perhe yltiöpäisiin
onnentoivotuksiin? Entä lieneekö sittenkään aiheellista sijoittaa
tuhansia euroja pitopalveluun ja lahjoihin pienokaisen syntymän
juhlistamiseksi nimenanto- tai vastaavissa tilaisuuksissa?
Lopuksi on syytä pohtia, tarjoaisiko buddhalainen perinne tässä
kohtaa täydentävää tietoa lääketieteelle? Ehkäpä pikkuvauvojen edelleen
selittämättömiksi jääneet koliikkioireet saavat tämän ajattelutavan avulla
sittenkin selityksensä.
Pienokainenhan selvästi suree uutta syntymäänsä, parkuu
pahoillaan lihaksi tuloaan ja menetettyä mahdollisuuttaan vapautua
maallisen taivalluksensa noidankehästä. Koliikki kestää usein kolme
kuukautta, joka nähtävästi on se aika, jonka vauvalta vie hyväksyä, että
hän todellakin on harhautunut taas maapallolle – ainakin vielä
tämän yhden elämän ajaksi.
Kommentit
Lähetä kommentti