Tietokoneet - yritys tuhota ihmisyys?
Edelliseen kannanottoomme liittyeen jatkamme vielä
postauksen verran digitalisaation uhkista. Viime kerralla käsittelimme
vanhempien digikäyttäytymistä, joten siirretäänpä katse nyt jälkikasvuumme.
Tietolähteenämme on tänään, ei ehkä kovin tuore, eikä monenkaan mielestä edes varsinaisen validi esitys ”Tietokoneet ja kouluikäiset? –
väitteitä ja perusteluja”, kirjoittanut Valdemar Setzer, vuodelta
1989.
Mutta uskokaa tai älkää! Tämä erään oppilaitoksen pölyttyneestä
kellarista löytynyt vallankumouksellinen teos ennusti jo 1980-luvun lopussa
täsmällisellä tarkkuudella kuinka lisääntyvä digitalisoituminen johtaa meidät
väistämättä tilanteeseen, jossa kaikki olennainen elämästä unohtuu
ja korvautuu virtuaalimaailman viettelevällä, virikkeitä pursuavalla mutta
umpityhjällä tekotodellisuudella.
Tässä teoksessa Setzer tuo esille ehkä monen mielestä kenties ”hiukan radikaalilla” tavalla keskeisimmät lasten liialliseen
tietokoneiden käyttöön liittyvät uhat:
- ”Yksi
     varmimmista tavoista saattaa pikkulapsi menettämään iloinen ja
     tarpeellinen lapsenomaisuutensa on tietokoneen antaminen hänelle.
     Tietokone saa aikaa melkein hallitsemattoman lumousvaikutuksen, joka
     ei  ole kenenkään kehitykselle hyväksi.”
 - ”Minun
     mielestäni tietokoneet ja televisio koulutuksessa ovat pahempia tuhoavia
     menetelmiä kuin atomipommi. Jälkimmäinen tuottaa fyysistä tuhoa, jota
     jokainen voi nähdä ja inhota; television ja tietokoneiden tuottama tuho ei
     ole välittömästi havaittavissa, mutta aivan yhtä inhottavaa.”
 - ”Tietokoneiden
     käyttöönotto koulutuksessa on yritys tuhota ihmisyys. Se on henkistä
     hävitystä modernilla tavalla, joka aiheuttaa käyttäjässä uneliaisuuden
     tilan, poistaa itsetietoisuuden ja kutistaa ajatteluprosessin.”
 - ”Tietokoneiden
     liikakäytöstä maksettu hinta on orjuus ja kyvyttömyys, herkkyyden menetys,
     joka latistaa ihmisen vähemmän inhimillisiin olosuhteisiin. Etenkin pelien
     liikakäyttö sulkee lapsessa tärkeitä toimintoja. En yhtään yllättyisi,
     että liikapelaamisen seurauksena lapsi osoittaisi oppimisvaikeuksia,
     kehittäisi hermostunutta nykimistä tai hankkisi kommunikaatio- ja
     keskittymisvaikeuksia.”
 - ”Pahin
     kaikista vaikutuksista on lopullinen materialistisen mentaalisuuden ja
     koneiden ihailun syntyminen, sekä harhainen usko siihen että ne
     tuovat hyvinvointia ja onnellisuutta.”
 - ”Olen
     tuonut esille joitakin negatiivisia näkökohtia. Minua kutsutaan varmaankin
     ”radikaaliksi” ellen osoita myös joitakin positiivisia
     puolia.” summaa Setzer lopuksi. ”Valitettavasti en ole kyennyt
     löytämään ainuttaakaan. Eikä kukaan ole pystynyt niitä minulle osoittamaan
     aihetta koskevien esitelmieni ja keskustelujen aikana.”
 
Hyvät kasvattajat, olisiko jo näillä saatteilla syytä
hellittää hieman sitä digihypetystä ja napata vaikka se tabletti
hetkeksi pois sieltä taaperon kourasta?
Tiesitte kai, että tässä siteeraamaamme, kieltämättä hieman
pölyttynyttä, mutta ’ah niin totuudellista Valdemar Setzeriä hieman
trendikkäämmätkin tahot allekirjoittavat nykyisin nämä väitteet?
 Nimittäin huipputeknologian kehdossa, Kalifornian Piilaaksossa
vaikuttavat ohjelmistosuunnittelijat, Steve Jobsin esimerkin innoittamina,
ovat jo aikaa sitten sitoutuneet itse vahvasti teknologiavapaaseen kasvatukseen niin
kotonaan kuin kouluissakin.
Kommentit
Lähetä kommentti