Tietokoneet - yritys tuhota ihmisyys?
Edelliseen kannanottoomme liittyeen jatkamme vielä
postauksen verran digitalisaation uhkista. Viime kerralla käsittelimme
vanhempien digikäyttäytymistä, joten siirretäänpä katse nyt jälkikasvuumme.
Tietolähteenämme on tänään, ei ehkä kovin tuore, eikä monenkaan mielestä edes varsinaisen validi esitys ”Tietokoneet ja kouluikäiset? –
väitteitä ja perusteluja”, kirjoittanut Valdemar Setzer, vuodelta
1989.
Mutta uskokaa tai älkää! Tämä erään oppilaitoksen pölyttyneestä
kellarista löytynyt vallankumouksellinen teos ennusti jo 1980-luvun lopussa
täsmällisellä tarkkuudella kuinka lisääntyvä digitalisoituminen johtaa meidät
väistämättä tilanteeseen, jossa kaikki olennainen elämästä unohtuu
ja korvautuu virtuaalimaailman viettelevällä, virikkeitä pursuavalla mutta
umpityhjällä tekotodellisuudella.
Tässä teoksessa Setzer tuo esille ehkä monen mielestä kenties ”hiukan radikaalilla” tavalla keskeisimmät lasten liialliseen
tietokoneiden käyttöön liittyvät uhat:
- ”Yksi
varmimmista tavoista saattaa pikkulapsi menettämään iloinen ja
tarpeellinen lapsenomaisuutensa on tietokoneen antaminen hänelle.
Tietokone saa aikaa melkein hallitsemattoman lumousvaikutuksen, joka
ei ole kenenkään kehitykselle hyväksi.”
- ”Minun
mielestäni tietokoneet ja televisio koulutuksessa ovat pahempia tuhoavia
menetelmiä kuin atomipommi. Jälkimmäinen tuottaa fyysistä tuhoa, jota
jokainen voi nähdä ja inhota; television ja tietokoneiden tuottama tuho ei
ole välittömästi havaittavissa, mutta aivan yhtä inhottavaa.”
- ”Tietokoneiden
käyttöönotto koulutuksessa on yritys tuhota ihmisyys. Se on henkistä
hävitystä modernilla tavalla, joka aiheuttaa käyttäjässä uneliaisuuden
tilan, poistaa itsetietoisuuden ja kutistaa ajatteluprosessin.”
- ”Tietokoneiden
liikakäytöstä maksettu hinta on orjuus ja kyvyttömyys, herkkyyden menetys,
joka latistaa ihmisen vähemmän inhimillisiin olosuhteisiin. Etenkin pelien
liikakäyttö sulkee lapsessa tärkeitä toimintoja. En yhtään yllättyisi,
että liikapelaamisen seurauksena lapsi osoittaisi oppimisvaikeuksia,
kehittäisi hermostunutta nykimistä tai hankkisi kommunikaatio- ja
keskittymisvaikeuksia.”
- ”Pahin
kaikista vaikutuksista on lopullinen materialistisen mentaalisuuden ja
koneiden ihailun syntyminen, sekä harhainen usko siihen että ne
tuovat hyvinvointia ja onnellisuutta.”
- ”Olen
tuonut esille joitakin negatiivisia näkökohtia. Minua kutsutaan varmaankin
”radikaaliksi” ellen osoita myös joitakin positiivisia
puolia.” summaa Setzer lopuksi. ”Valitettavasti en ole kyennyt
löytämään ainuttaakaan. Eikä kukaan ole pystynyt niitä minulle osoittamaan
aihetta koskevien esitelmieni ja keskustelujen aikana.”
Hyvät kasvattajat, olisiko jo näillä saatteilla syytä
hellittää hieman sitä digihypetystä ja napata vaikka se tabletti
hetkeksi pois sieltä taaperon kourasta?
Tiesitte kai, että tässä siteeraamaamme, kieltämättä hieman
pölyttynyttä, mutta ’ah niin totuudellista Valdemar Setzeriä hieman
trendikkäämmätkin tahot allekirjoittavat nykyisin nämä väitteet?
Nimittäin huipputeknologian kehdossa, Kalifornian Piilaaksossa
vaikuttavat ohjelmistosuunnittelijat, Steve Jobsin esimerkin innoittamina,
ovat jo aikaa sitten sitoutuneet itse vahvasti teknologiavapaaseen kasvatukseen niin
kotonaan kuin kouluissakin.
Kommentit
Lähetä kommentti