Ethän kiellä kummituksia!
Sinä siellä – älä
nyt vain sano ettet usko kummituksiin!
…itsestään öisin syttyvä ja käynnistyvä kelloradio, entisen
kotitalon peileissä vilahtelevat ihmismäiset kasvot, vastasyntyneiden
vauvojen myöhään iltaisin toistuva kiivas tuijotus vanhan talon katonrajaan,
sähkölampun kummallinen värinä aina samaan kellonaikaan, pikkulapsen
totaalikieltäytyminen yksinolemiseen yhdessä kotitalon huoneista, kylmä
vilunväre iltaisin keittiössä ja toistuva tunne siitä että joku tuijottaa,
haamujen kieltäjä -isämme kommentti remonttihommissa aavetalon ullakolla: ”tuli
kiire pois, siellä oli jotakin läsnä”, taaperon ohimennen heitetty tokaisu
katonrajassa lentelevistä lepakoista tai nurkasta tuijottavasta naisesta…
Me molemmat olemme
vahvasti kummitususkovaisia. Uskomme perustuu edellämainitun kaltaisiin,
runsaslukuisiin, omakohtaisiin empiirisiin haamuhavaintoihin ja useamman vuoden
aavetaloasumiskokemuksiin.
”Ettekö te höyrypäät ymmärrä, että kummitukset ovat vain oman mielemme
kehitelmiä – heijastuksia peloistanne ja torjumistanne asioista?” saattaisi
skepsismiin taipuvainen kyökkipsykologi, tai miksei ihmismielentutkimukseen
ammattimaisemminkin paneutunut kummitustenkieltäjä tässä kohdassa selitellä.
Ehkä näinkin, muttei
todellakaan kokonaan! Omat ja lähipiirimme monilukuiset mörköhavainnot ja
lukemattomat kummituskokemukset puhuvat niin tinkimätöntä kieltään
tuonpuoleisen omaehtoisesta olemassaolosta ja meistä riippumattomista
lainalaisuuksista, että pelkkä psykologinen selitys on vaikuttanut jo pitkään
varsin valjulta.
Täten otamme tänään
asiaksemme julistaa: kummituksia ON olemassa. Ja niitä on
olemassa myös oman mielikuvituksemme ulkopuolisina tosiasioina: itsenäisinä,
omalakisina olioina. Ja jos joku kehtaa toisin väittää, hän ei yksinkertaisesti
tiedä mistä puhuu.
Eräs vannoutunut
kummitustenkannattaja, haamujenhyväksyjä ja mörköjenmyöntäjä, kirjailija
William S. Burroughs sanoittaa asian seuraavasti:
”Käsitykseni kummituksista on lähempänä keskiaikaista mallia kuin moderneja
psykologisia selityksiä, jotka painottavat dogmaattisesti, että senkaltaiset
ilmiöt tulevat aina sisältä, eivätkä koskaan, ikinä, milloinkaan ulkopuolelta
(niin ikään kuin sisäisen ja ulkoisen välillä olisi muka jokin selväpiirteinen
ero). Tarkoitan tässä nyt siis selvää kummittelevaa olentoa. Vallalla oleva psykologinen
selitys saattaisi hyvinkin olla kummittelevien tai riivaavien olentojen itsensä
keksimä, sillä mikään ei ole kummituksille niin vaarallista, että ne nähtäisiin erillisenä,
tungettelevana olentona.” (Burroughs 1985, 16.)
Oma mielemme ei ehkä
vielä ole ihan niin kiero, että olisimme tulleet ajatelleeksi – kuten
kirjailija Burroughs uraauurtavasti ehdottaa – että nykyisin vallalla
oleva psykologinen tulkinta kummittelusta olisikin itsessään haamujen
itsensä keksimä salaliitto. Mutta jotain perää siinä kieltämättä on; jos
nimittäin tyydymme tulkitsemaan kummitukset vain oman mielemme ja
alitajuntamme subjektiivisiksi tuotoksiksi, saavat haamut kiusata meitä
hamaan hautaan asti, kun emme kerran edes kykene ymmärtämään niiden oikeaa olemusta!
Vakaata ja vilpitöntä,
vanhan koulukunnan kummitususkoamme on entisestään vahvistanut lapsemme, joiden
erehtymättömät, korkeaviritteiset kummitustutkat paljastavat ympäristöstämme
paljon sellaista, mikä aikuisen alivirittyneellä aistikapasiteetilla jää
katveeseen.
Näillä saatteilla,
rohkeimmat teistä lukekoon karmivan kummituskolumnimme ”Koukkusedästä”
uusimmasta Kaksplus-lehdestä, jos ette muuten usko!
Viite: Burrougs, W. S. 1985. Hämy. Sammakko: Turku
Kommentit
Lähetä kommentti