Mieltäsi manipuloidaan härskisti – case Cheek ja A. Alizad
Arvoisa lukija,
Olethan tietoinen, että mieltäsi pyritään manipuloimaan
jatkuvasti mitä salakavalimmin keinoin? Patologisessa vallan- ja rahanhimossaan
pirullisiksi pöhöttyneet mediakorporaatiot tietävät kyllä, kuinka vapaaksi
luulemaasi tahtoasi parhaiten ohjaillaan.
Seuraavassa esittelemme kaksi eri tyyppistä mediavälitteistä
mielenhallintamekanismia, jotka vetoavat varsin erilaisiin kohderyhmiin, mutta
tähtäävät pohjimmiltaan samaan tavoitteeseen.
Case 1. Ilmiö Cheek
”Okkei,
Jatketaan siitä mihin viimeks jäätiin
Jotain röyhkeetä–
Jos mä olisin sä, kyl mäki olisin mun kaa
Kyl mä, kyl mä, kyl mäki olisin mun kaa
Jos mä olisin sä, kyl mäki olisin mun kaa
Kyl mä, kyl mä, kyl mäki olisin mun kaa..”
Kymmentuhatpäinen yleisö huutolaulaa kyyneleidensekaisessa
hurmiossa tämän sanataiteen timantin tahdissa. Äidit ja tyttäret kaulovat
toisiaan ekstaattisen nostatuksen vallassa. Onpa paikalle saatu jopa muutamia
isoäitejä ja parisensataa vannoutunutta miesdiggariakin. Ja mitkä puitteet!
Jättimäisen stadioille seimämille lävähtävät kymmenmetriset kolmikulmaiset
horuksensilmät, kullattu sfinksin pää leijuu koko komeuden yllä kun artisti
astelee kookkain hieroglyfein kirjaillussa pilotissaan pitkin shakkiruutujen peittämää
lavaa, jättimäinen hohtava pentagrammi kaulallaan, tervehtii transsitilaan
vaipunutta yleisöään peittäen toisen silmänsä One-eye saluteen ja vilauttaa
666-käsimerkkiä. ”Chee-eeeeee-eee-eekkkk! Me lovetetaan sua!”
Ilmiö Cheek ja sen ympärille rakennettu, jo farssin
piirteitä saava mielenhallinnan koneisto on mitä tyypillisin esimerkki
joukkosuggestion keinoin tuotetusta mielen manipulaatiosta.
Arvoisa Cheek-fäni. Oletko Sinä koskaan pohtinut, mihin
kyseisen artistin tai hänen kanssaesiintyjiensä show’lle,
markkinointimateriaaleille, ynnä pukeutumiselle leimallinen yltiöpäinen
muinaisen Egyptin symboliikan vyörytys perustuu? Käsittääksemme kun kyseisillä
symboleilla ei ole vähäisintäkään yhtymäkohtaa ”säveltäjänero” Cheekin tahi
kanssa-artisti, ”sanoittajavirtuoosi” Elastisen kynäilemiin rap-lyriikan
rimanalituksiin.
Hyvä Cheek-fäni, keskeisin kysymys pohdittavaksesi lieneekin
seuraava: viljelevätkö markkinoiduimmat ja sitä kautta suosituimmat
nykyartistit kautta maailman tätä kuvastoa ihan vain siksi, koska ne nyt
sattumoisin ovat ”niin hirmu hauskan näköisiä ja noh, sellaisia kivan
kulmikkaita” – vai voisiko olla, että näin yhdenmukaisena toistuva,
ylikansallisten levy-yhtiöiden blatantisti levittelemä symboliikka sittenkin
sisältää jonkinlaisen salatun merkityksen ja kertomatta jätetyn tarkoituksen?
Jätämme asian vapaan tahtosi pohdittavaksi, ja annamme vahvan lukusuosituksen blogiin Eliitin esoteeriset symbolit.
Case 2. A. Alizadin tv-ohjelmatuotanto
Eräs ihmisruumiiseen inkarnoitunut epä-älyllinen ja epäkypsä
entiteetti, joka keskuudessamme tunnetaan yleisimmin nimellä Arman Alizad, on
jo tovin ajan välittänyt kosmoksen aika-avaruushologrammiin erittäin
epävireistä ja matalataaajuista tv- ja radioaallokkoa ohjelmansa ”Arman pohjantähden alla” kautta.
Kyseiseen laajaa suosiota niittäneeseen ohjelmaformaattiin
kuuluu, että hra A. Alizad laskeutuu armollisesti aivan tavallisen ihmisen
tasolle. Alizad menee rohkeasti sinne,
missä kärsitään.
Sinne, missä hyljätyt vanhukset kierivät ulosteiden tahrimissa vaipoissaan, missä narkomaanit karjuvat katuojissaan, missä vangit vaikertavat vangittuina vankiloissaan. Formaatin ideana on herättää katsojassa voimakas tunnereaktio kuvaamalla hra Alizadin kyyneleisiä kasvoja tilanteissa, joissa hän on löytänyt heikoksi katsomansa tahon ja pääsee laupiaana puolestaitkemään hänen kohtaloaan.
Sinne, missä hyljätyt vanhukset kierivät ulosteiden tahrimissa vaipoissaan, missä narkomaanit karjuvat katuojissaan, missä vangit vaikertavat vangittuina vankiloissaan. Formaatin ideana on herättää katsojassa voimakas tunnereaktio kuvaamalla hra Alizadin kyyneleisiä kasvoja tilanteissa, joissa hän on löytänyt heikoksi katsomansa tahon ja pääsee laupiaana puolestaitkemään hänen kohtaloaan.
Ohjelman kiistaton kliimaksi koetaan aina kun kyynel
vierähtää tämän monikulttuurisen juontajan uurteiselle poskipäälle hänen
itkiessä lähinnä omaa hyvyyttään kärsivien ainoana ymmärtäjänä. Tähän ei ihan
joka poika kykenekään! Onneksi Alizadilla on pyhimyksenkaltaista silmää nähdä
kuka oikeasti kärsii, ketä pahiten toiseuteen työnnetään ja kuinka heidät tulee
kohdata.
Viimeisimmässä (toim.huom.vanha teksti 2018) jaksossa tavattiin hra Alizad hirvimetsällä,
jossa sekä inhimillisen että eläimellisen kärsimyksen määrä onkin jo aivan
verraton. Itse emme valitettavasti ehtineet kyseistä jaksoa nähdä, joten
epäselväksi vielä jäi, kumpi tahoista oli tällä kertaa se eniten kärsivä:
hirvi, tuo sarvipäinen saaliseläin, jalo mutta aseella alistettu metsän
kuningas, vaiko itse metsämies, tuo vegaanien valtakaudella avoimesti vihattu
ja härskisti syrjään poljettu ihmispolo?
Yhtä kaikki, tämä on kyllä sairainta sosiaalipornomässäilyä,
jota koko ihmiskunnan historiassa on ehkä koskaan nähty.
Note! Onneksi akakaudellamme puolestaitkeminen ei ole
ainoastaan hra Alizadin etuoikeus, vaikka hän tätä asemaa voimakkaasti
pyrkiikin itselleen omimaan. Sosiaalinen meedia tarjoaa nykyisin ihan
jokaiselle rajattomat mahdollisuudet jakaa muille välähdyksiä omasta
hyvyydestään. Tiedostavaksi itsensä kokeva kansalainen voi vaivattomasti vain
muutamalla klikkauksella ilmoittaa puolestaloukkaantuneensa tai pöyristyneensä
aina kun jotakin väärää tapahtuu tai HS.fi uutisoi, että jälleen kerran joku
viaton jossakin kärsii.
(Tiedostavuuden,
puolestaloukkaantumisen sekä hyysäyksen ydinkysymyksiä olemme käsitelleet
blogissamme aikaisemminkin.)
Diskussio
Mistä syvemmin näissä räikeissä mielenhallinnan
mekanismeissa on kyse?
Vastaus on varsin yksiselitteinen:
Cheek-ilmiössä näemme kulissin takaisten valtarakenteiden
vakaan tahdon pitää tavan kulkijan mieli tasaisen tiedottomassa tilassa.
Cheek-ilmiö vetoaa ihmisen haluun viihtyä ja irtautua arjesta.
Cheek-hypessä on kyse siitä, että ihminen luulee aidosti nauttivansa ja viihtyvänsä massatuotetun musiikin irvikuvan parissa. Cheek-fani saa mielestään mielihyvää osallistuessaan joukkotranssin tuottavaan massasuggestiokonserttiin ja antaa samalla artistille ja tämän ylikansalliselle taustakoneistolle vapauden johdatella estetiikan tajuaan ja arviointikykyään yhä alemmas ja alemmas.
Tällainen latistettu tajunnantila on mitä hyödyllisin kasvatettaessa ihmisistä massakulutusorjia. Mikäli halutaan eritellä tarkemmin Cheek-ilmiölle otollisimman kohderyhmän maantieteellinen sijainti, voidaan kartalta erityisesti rajata Vantaan alue sekä useita epäurbaanimpia pohjoisempia provinsseja.
Cheek-hypessä on kyse siitä, että ihminen luulee aidosti nauttivansa ja viihtyvänsä massatuotetun musiikin irvikuvan parissa. Cheek-fani saa mielestään mielihyvää osallistuessaan joukkotranssin tuottavaan massasuggestiokonserttiin ja antaa samalla artistille ja tämän ylikansalliselle taustakoneistolle vapauden johdatella estetiikan tajuaan ja arviointikykyään yhä alemmas ja alemmas.
Tällainen latistettu tajunnantila on mitä hyödyllisin kasvatettaessa ihmisistä massakulutusorjia. Mikäli halutaan eritellä tarkemmin Cheek-ilmiölle otollisimman kohderyhmän maantieteellinen sijainti, voidaan kartalta erityisesti rajata Vantaan alue sekä useita epäurbaanimpia pohjoisempia provinsseja.
Alizadin formaatti taas vetoa selkeästi tiedostavampana
itseään pitävään väestösegmenttiin. Kyseiselle segmentille tyypillisin yhteinen
nimittäjä on halu näyttää olevansa hyvä – ei niinkään halu olla hyvä.
Alizadin formaatin koukkuna on, että se ruokkii egon tarvetta kokea ylitsevuotavan suuria tunteita ja ylentää itseään. Kun Alizadin ohjelman kannattaja tuntee sydämessään läikähdyksen ja mahdollisesti tirauttaa kyyneleen juontajan ammattitaitoisesti näytellyn liikutuksen edessä, saattaa katsoja aidosti ajatella suorittaneensa päivän hyvän työn. ”Nyt tiedostan tämänkin ongelman yhteiskunnassamme. Olenpa tiedostava ja myöskin välittävä! Pistetäänpä linkki facessa jakoon.”
Alizadin ohjelmatuotannosta aidonoloisesti nauttiva väestönosa on mahdollista sijoittaa maantieteellisesti eteläisiin urbaanimpiin keskittymiin, kuten Puu-Käpylä ja Kumpulan seutu, sekä Espoon luoteisosat.
Alizadin formaatin koukkuna on, että se ruokkii egon tarvetta kokea ylitsevuotavan suuria tunteita ja ylentää itseään. Kun Alizadin ohjelman kannattaja tuntee sydämessään läikähdyksen ja mahdollisesti tirauttaa kyyneleen juontajan ammattitaitoisesti näytellyn liikutuksen edessä, saattaa katsoja aidosti ajatella suorittaneensa päivän hyvän työn. ”Nyt tiedostan tämänkin ongelman yhteiskunnassamme. Olenpa tiedostava ja myöskin välittävä! Pistetäänpä linkki facessa jakoon.”
Alizadin ohjelmatuotannosta aidonoloisesti nauttiva väestönosa on mahdollista sijoittaa maantieteellisesti eteläisiin urbaanimpiin keskittymiin, kuten Puu-Käpylä ja Kumpulan seutu, sekä Espoon luoteisosat.
Vaarallisen Alizadin konseptista mielestämme tekee se, että
ihmisen halu olla aidosti hyvä vääristyy tässä egon haluksi esittää hyvää.
Alizad kääntää ihmisen aidon hädän omaksi moraaliposeerauksekseen hyvin
kyseenalaisin keinoin. Tässä ilmiössä ei kuitenkaan ole mitään uutta. Puhuihan
jo herra Steiner eräässä esitelmässään
vuonna 1924 hurskastelun vaaroista:
”Kun nykyihminen tahtoo olla oikein hyvä ihminen, hän
tavoittelee tiettyjä hyveitä. Mutta ihmiset eivät tosiasiassa tavoittelekaan
hyvettä, sillä paljon tärkeämpää on nykyään ihmisille tunne olla hyveellinen,
eläytyä oikein tunnelmaan, ”minä olen
hyveellinen ihminen, en tee mitään itseni vuoksi, olen täydellinen ihminen,
hyvänsuopa ihminen!”
"Tietoisuudessaan itsensä niin kovin miellyttäväksi kokeminen
on nykyihmiselle tavattoman paljon tärkeämpää kuin itse asiassa oikeasti hyveen
omaaminen. Hurmio, tieto siitä, että on hyveellä varustautunut, merkitsee
ihmisille paljon enemmän kuin itse hyve.”
Edellä case-esimerkein esittelemämme eri tyyppiset
mielenhallinnan keinot varmistavat sen, että massojen tietoisuus saadaan
laajalla geo- ja demografisella skaalalla pidettyä kurissa: mieltä madaltava
viihdevyörytys takaa arvostelukyvyttömyyden jatkossakin, ja samalla egoa
imartevela moraaliporno tarjoaa ihmisille nautinnollisen illuusion
jeesuksenkaltaisesta hyväntekijyydestä ja omasta paremmuudesta kärsivien
ymmärtäjänä.
(Lainaukset R. Steiner 1924, Ulkoisen maailman henkistä taustaa. Pimeydenhenkien alas syökseminen. Henkiset olennot ja niiden vaikutukset, osa 1; 14 esitelmää Dornachissa, s 69.)
Kommentit
Lähetä kommentti